Efektivitas Pemasaran Tabungan Emas dalam Meningkatkan Minat Berinvestasi Nasabah di Pegadaian Unit Pembantu Cabang Pemogan

Dian Erfiana, Ni Luh Putu Sariani

Abstract


Pegadaian Gold Savings is a gold balance depository service that facilitates public gold investment, as well as a gold savings product that makes gold investment simple, safe, affordable and reliable. The purpose of this service activity is to increase customer interest in investing in the UPC Pemogan Pawnshop. The method used is observation and evaluation. The results of this activity indicate that the marketing strategy for Gold Savings at UPC Pemogan Pawnshop uses a marketing mix strategy, namely product, price, location, and promotion. Promotions are used with brochures, personal selling, sales promotions by giving free administration fees, and advertisements on Pawnshop TV. The most effective promotion strategy is personal selling. The advice that the author can convey to Pegadaian UPC Pemogan is to provide special sales for Gold Savings products so that it is easier to market Gold Savings products. 


Keywords


Effectiveness, Gold Savings, Investment, Marketing Mix, Pegadaian

Full Text:

PDF

References


J. R. Joesoef, 2008, Pasar Uang dan Pasar Valuta Asing, Ed.1. PT Salemba Empat, Jakarta.

D. N. Ahsanah, 2022, Emas Sebagai Instrumen Investasi Jangka Panjang, Jurnal Kajian Ekonomi Hukum Syariah, vol. 8, no. 1, pp. 177–187.

S. Shah & N. K. Patel, 2023, Predicting Gold Investment Behavior Through Psychographic Variables, Business, Management and Engineering, vol. 21, no. 1, pp. 950–957.

Pegadaian.co.id, 2023, “Pegadaian Tabungan Emas", https://www.pegadaian.co.id/produk/tabungan-emas. Diakses tanggal 2 Juli 2023

P. Kotler & G. Amstrong, 2012, Dasar - Dasar Pemasaran, Ed.9. Erlangga, Jakarta.

M. Rusdi, 2019, Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan pada Perusahaan Genting UD. Berkah Jaya, Jurnal Studi Manajamen dan Bisnis, vol. 6, no. 2, pp. 49–54.

M. Z. Abdullah, C. Rahmad, R. Ariyanto, A. P. Kirana, & S. E. Sukmana, 2023, Penerapan E-commerce dan Media Sosial dalam Meningkatkan Pemasaran Produk Wirausaha Panti Asuhan Abdul Kadir Kurnia, Abdimasku: Jurnal Pengabdian Masyarakat, vol. 6, no. 2, pp. 359–364.

P. Kotler & G. Amstrong, 2018, Principles of Marketing, Ed.17. Prentice Hall, New Jersey.

A. Latief, 2018, Analisis Pengaruh Produk, Harga, Lokasi dan Promosi terhadap Minat Beli Konsumen pada Warung Wedang Jahe (Studi Kasus Warung Sido Mampir di Kota Langsa). Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 7(1), 90–99.

J. Fernos & A. S. Ayadi, 2023, Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Minat Beli Konsumen pada Toko Donat Madu Lapai, Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, vol. 3, no. 2, pp. 593–604.

M. A. K. Septyadi, M. Salamah, & S. Nujiyatillah, 2022, Literature Review Keputusan Pembelian dan Minat Beli Konsumen pada Smartphone: Harga dan Promosi, Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, vol. 3, no. 1, pp. 301–313.

E. Japarianto & S. Adelia, 2020, Pengaruh Tampilan Web dan Harga Terhadap Minat Beli Dengan Kepercayaan Sebagai Intervening Variable Pada E-Commerce Shopee, Jurnal Manajemen Pemasaran, vol. 14, no. 1, pp. 35–43.

F. Tjiptono, 2015, Strategi Pemasaran, Ed. 4. Andi, Yogyakarta.

D. Alfaini, Ediyanto, & Y. Praja, 2022, Pengaruh Lokasi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Beli Ulang Melalui Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening pada Apotek Al Afiah Mangaran Situbondo, Jurnal Mahasiswa Entrepreneur, vol. 1, no. 8, pp. 1559–1572.

N. S. M. Parasari, A. A. I. A. Anggreswari, Ni Putu Yunita, Maheswari, & I. P. D. Pradhana, 2022, Penerapan Bauran Promosi Dalam Penyelenggaraan Lascarya Tegallalang Festival, Media Bina Ilmiah, vol. 17, no. 5, pp. 993–1000.

Suparyanto & Rosad, 2015, Manajemen Pemasaran. In Media, Bogor.




DOI: https://doi.org/10.62411/ja.v7i1.1671

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Dian Erfiana, Ni Luh Putu Sariani



Jurnal ABDIMASKU (p-ISSN : 2615-3696e-ISSN : 2620-3235) diterbitkan oleh LPPM Universitas Dian Nuswantoro Semarang. Jurnal ini di bawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Statcounter

View My Stats

 

ABDIMASKU terindeks di :